Maart 2015 Harry de Jong

Lust For Life: Leo Koster Band - Train Of Life

4-star review on Train Of Life

Zomer 2008 Ferenc Koolen

Fret: Leo Koster Band - Heading For The Promise Land

Was After The Break (2005) vooral een teken van leven en een nieuwe start, Heading For The Promise Land heeft alles van een semi-klassieker. Natuurlijk zijn er nog hoorbare invloeden van vooral The Byrds en Dave Edmunds, de focus op dit schitterende album ligt echter op het Amerikaanse platteland van pak 'm beet veertig jaar geleden. Een smeltkroes van cajun, tex-mex, two-step honky tonk en zelfs tikkeltje surf is het aangename gevolg.

Ook het gevoel van ruimte, vrijheid en verbazing, wat vrijwel elke reiziger door de VS zal herkennen, is typerend voor Heading For The Promise Land. Leo Koster heeft met deze plaat wat mij betreft zijn status als de ultieme Comeback Kid definitief gevestigd.

Juni 2008 Edwin Ammerlaan

Oor: Leo Koster Band - Heading for the promise land

Dat de invloeden van Leo Koster diep liggen geworteld in de Amerikaanse westkust, zal voor zijn vrienden geen verassing zijn. En juist met die vrienden nam hij Heading For The Promise Land op: Kees Maat, Jaap van de Sluijs, Han Bavinck, Hans Boosman en Pim Koopman.

Het album biedt volgens verwachting een gevarieerde mix van americana, country, een beetje Tom Petty en lichte cajun-invloeden zodra de accordeon tevoorschijn komt. Zelfs de fervente line dancers onder ons komen aan hun trekken. In acht eigen nummers en vijf covers van onder andere Dr. John (Jump Sturdy), John Coinman (Promise Land), The Byrds (Mr. Spaceman) en Moby Grape (8:05) spat het enthousiasme er aan alle kanten vanaf. Helaas kan Leo Koster niet verhullen dat zijn accent en sound de internationale allure van dit sympathieke album soms danig in de weg staan.

Juni 2008 Marco Miedema

Music Maker: Leo Koster Band - Heading for the promise land

In het midden van de jaren negentig verscheen opeens een nieuwe zender op mijn tv, CMT, oftewel Country Music Television. Bij het beluisteren van deze CD waan ik me weer even terug in die tijd. De Leo Koster Band brengt namelijk de muziek die toen op CMT te zien en te horen was. Lekker rockende songs met die 'homemade cookies-feel!' Niet moeilijk doen, gewoon lekkere liedjes met teksten die zo uit de midwest zouden kunnen komen.

Hoewel deze cd acht eigen nummers en vijf covers bevat is het een volwaardig geheel. Misschien wat te gemakkelijk, maar waar de éne Drent (Daniël Lohues) de blueskant is opgegaan, is deze andere Drent de country-weg ingeslagen. De historie van de bandleden vertelt over illustere namen als Innersleeve, Fungus en Het Goede Doel.

Vergeet die namen maar meteen, want de Leo Koster Band staat daar muzikaal los van. Als deze CD zonder biografie mij toegekomen was dan zou ik denken dat het een authentieke Amerikaanse country-band betrof. En dat is zeker bedoeld als een compiment. De CD klinkt als een klok, mede door de inbreng van Pim Koopman en John Tilly. Belangrijker is nog dat ik elk woord en elke noot echt geloof! Gewoon een top-cd. Liefhebbers: kopen!

May 2005

Nederlands Pop Instituut: Leo Koster Band – After the Break

After The Break is de toepasselijke naam van het album, gemaakt door een artiest die na een tussenpauze van zo'n vijftien jaar weer een doorstart maakt. Een doorstart die gelukkig niet gekenmerkt wordt door allerlei nieuwigheden; After The Break is een logisch vervolg op het repertoire dat Koster al liet horen in de jaren zestig en zeventig: frisse en ietwat onschuldige popmuziek, geïnjecteerd met een forse dosis Byrds, Neil Young en Dave Edmunds. Maar het is niet louter oude herinneringen ophalen, nee, de kracht van Leo Koster is zijn hang naar echtheid in het weerspiegelen van zijn muzikale belevingen en opvattingen. En dan blijken die jaren zeventig o zo dichtbij. En mooi.

Click for the entire review.